VEGA-LIFE

Veelgestelde vragen FAQ

Assortiment

Is het mogelijk de schoenen ergens te passen?
Ja dat kan in de winkel aan de Nieuwe Hoogstraat 3a in Amsterdam. We hebben in principe elk model in voorraad, maar helaas niet altijd in elke maat. Indien we ze niet op voorraad hebben kunnen we ze meestal voor u bestellen. Wilt u dus een specifiek model passen, neemt u dan vooraf even contact met ons op, zo komt u niet voor niets.
Waar zijn de vegetarische schoenen van gemaakt?
Wij verkopen schoenen van verschillende merken, die allemaal een andere basis gebruiken. De schoenen van Vegetarian Shoes zijn gemaakt van een gepatenteerd materiaal dat 'Vegetan' heet. Ethical Wares verkoopt schoenen van 'Lorica.'

In principe komt het er op neer dat de schoenen gemaakt zijn van een mix van Polyurethaan en Polyester gecombineerd met een katoenvezel. Alle schoenen zijn in principe waterresistent, maar ademen in tegenstelling tot goedkopere kunststof (vaak plastic) schoenen wel!!
Ik ben allergisch voor leerlooimiddelen. Kan ik nu wel vegetarische schoenen dragen?
Ja. Er worden voor de productie van vegetarische schoenen geen leerlooimiddelen gebruikt. Veel mensen zijn allergisch voor het chroom dat daarin zit. Dit zit niet in vegetarische schoenen. Maar pas op! Veel mensen zijn naast hun allergie voor chroom ook nog allergisch voor moderne lijmsoorten. Ondanks dat de gebruikte lijmsoorten allemaal diervriendelijk zijn, kunt u er toch nog allergisch voor zijn.
Zijn al jullie producten bio/eco/fairtrade?
Vegetarische schoenen zijn veelal niet biologisch, want het zijn geen natuurproducten, maar het materiaal waar de schoenen van gemaakt zijn, is veel minder milieubelastend dan leer, want om leer te looien worden veel zware metalen gebruikt. De fabrikanten waar we mee werken zijn vanzelfsprekend begaan met mens, dier en milieu. Maar niet alle producten hebben een fairtrade- of milieukeurmerk. Overigens zijn veel leveranciers en de meeste fabrikanten gewoon gevestigd in Europa en werken ze ook volgens de Europese normen.

Ons assortiment kleding en schoenen is natuurlijk wel zo veel mogelijk bio- en ecologisch verantwoord.
Of een product vegetarisch, veganistisch, biologisch of Fair Trade is kunt u zien aan de logo-tjes die bij de producten worden weergegeven:

Vegetarisch product Veganistisch product Biologisch product Fair Trade product

 

Bestellen

Hoe lang duurt het voordat ik bestelde artikelen in huis heb?
Doorgaans worden bestellingen binnen 1 a 2 werkdagen verstuurd.

Er zijn echter een paar afwijkingen:
  • Artikelen van Vegetarian Shoes, Eco Vegan Shoes en NAE waarbij staat dat de levertijd ongeveer 2 weken is worden voor u besteld en verstuurd zodra ze binnen zijn.
  • Honden- en kattenvoer wordt normaal gesproken verzonden op maandag, woensdag en vrijdag.
  • Honden- en kattenvoer wordt opgeslagen op een andere plek als de rest van het assortiment. Als u voer combineert met andere producten dan gaan we proberen alles in één levering naar u te sturen. Dit kan soms een paar dagen extra kosten. Hierover nemen we contact met u op. Heeft u haast met één of meer onderdelen uit de bestelling, vermeld dit dan bij de opmerkingen, dan zorgen we dat die onderdelen snel bezorgd worden.

Nadat uw bestelling aangeboden is bij PostNL of DPD, wordt het meestal de volgende dag bezorgd. U ontvangt hierover een e-mail met track and trace code, waarmee u de bestelling kunt volgen.
Als ik schoenen bestel en ze passen niet, mag ik ze dan terugsturen?
Als iets moeilijk is om via postorder te bestellen, dan is het wel schoenen. Het kan natuurlijk gebeuren dat u een paar schoenen bestelt en ze passen niet, zitten niet lekker, of erger nog ze zijn niet wat u zich ervan voorgesteld had. In dat geval kunt u de schoenen gewoon retourneren. Dit kost u dan alleen een pakketzegel (€ 6,75 binnen Nederland via PostNL).
Hoe kan ik bij VEGA-LIFE bestellen
Op de 'Bestellen bij VEGA-LIFE' pagina vind je een korte handleiding hoe in onze webshop te bestellen. Klik hier om naar de informatiepagina te gaan.
Hoe kan ik betalen in de webshop?
In onze webshop kan je op verschillende manieren betalen. Je hebt de keuze uit:
  • iDeal
  • Afterpay
  • Overboeking
  • Paypal
  • Creditcard (mastercard / Visa)
  • VEGA-LIFE Cadeaubon
Voor België komen er binnenkort nog een paar betaalfaciliteiten bij.
Zijn de prijzen inclusief btw?
Ja, alle prijzen op onze website zijn inclusief btw.
Kan ik voor mijn Belgische bedrijf zonder btw bestellen?
Ja dat is mogelijk. Wanneer u de bedrijfsnaam en een Belgisch adres invult, dan krijgt u de mogelijkheid om ook uw Belgische BTW nummer in te voeren.

Wanneer al deze gegevens correct ingevuld zijn, dan hoeft u geen btw te betalen over uw aankopen.

Bezorgen en verzendkosten

Kan ik mijn bestelling volgen zodra het pakketje verstuurd is?
Zodra je bestelling verstuurd wordt, krijg je een e-mail met daarin een track-trace code van PostNL of DPD. Met deze code kan je op de websites van beide vervoerders zien waar je pakketje op dat moment is. Doorgaans worden pakketten binnen Nederland binnen één werkdag bezorgd. Voor België geldt dat pakketten meestal binnen twee werkdagen bezorgd worden.

NB: Pakketten die door de brievenbus passen, worden zonder track-trace code verstuurd.
Wat zijn de verzendkosten bij VEGA-LIFE
Voor de verzending kan je kiezen uit verschillende betaalmethoden:
 
Nederland  
Verzending PostNL Gratis vanaf € 75,00 anders € 4,95
Verzending Post NL alleen huisadres
(het pakket wordt niet bij de buren afgeleverd)
€ 5,45
Pak je gemak
(je pakket gelijk ophalen bij een postkantoor naar keuze)
Gratis vanaf € 75,00 anders € 4,95
Ophalen in de winkel gratis
   
België en Duitsland  
Verzending met PostNL Gratis vanaf € 100,00 anders € 6,95
Hoeveel tijd heb ik om mijn bestelling te beoordelen?
Wanneer je bij een webshop bestelt, heb je na ontvangst van de bestelling wettelijk het recht om de bestelde producten 30 dagen te bekijken en binnen die tijd eventueel te beslissen om (een deel van) de bestelling te retourneren.

Hiervoor gelden uiteraard wel een aantal regels:
  1. Bestelde artikelen moeten onbeschadigd en zonder gebruikssporen geretourneerd worden.
  2. Wanneer je schoenen besteld hebt, dan mag je ze alleen binnen uitproberen.
  3. Verzend retouren in een doos, pakpapier, krantenpapier, zak of tas. Op die manier blijven de producten netjes en heel.
  4. Om hygiënische reden kan ongesealde cosmetica niet geretourneerd worden.

Garantie en reparatie

Het product wat ik besteld heb is kapot bezorgd. Wat nu?
De producten die wij verkopen zijn met veel zorg vervaardigd en verstuurd. Helaas gaat het desondanks toch wel eens verkeerd. Dit lossen we natuurlijk voor u op! Neem zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 14 dagen na ontvangst van uw bestelling contact met ons op en vertel wat het probleem is. Dan kunnen we samen met u bepalen wat de beste oplossing voor het probleem is.
De bestelde schoenen zijn al heel snel kapot gegaan. Hoe lossen we dat op?
Zijn uw schoenen al snel na levering kapot, dan is er mogelijk sprake van een fabricagefout. Om zowel voor u als voor ons de kosten zo veel mogelijk te beperken vragen we u één of meer (digitale) foto’s te maken van het probleem en deze naar ons op te sturen. Na overleg met de fabrikant zullen wij een voorstel doen om e.e.a. netjes op te lossen.*

Houdt u er echter rekening mee dat wij geen garantie kunnen geven als:
  • Je de schoenen uittrekt zonder de veters los te maken.
  • Je de schoenen gebruikt voor doeleinden waar ze niet voor gemaakt zijn (denk aan skateboarden, lassen, etc.)
  • De problemen voortkomen uit een afwijking in je loop (draaien, slepen, schoppen) welke resulteren in schuin afgesleten zolen en hakken.
* Het kan zijn dat wij u vragen de schoenen alsnog naar ons op te sturen voor onderzoek. De verzendkosten krijgt u dan vergoed. Bewaar de schoenen dus goed.
De bestelde kleding is al na één keer wassen niet mooi meer
Hebt u het kledingstuk volgens de wasvoorschriften gewassen en is er na het wassen iets niet in orde? Dan is er mogelijk sprake van een fabricagefout. Om zowel voor u als voor ons de kosten zo veel mogelijk te beperken vragen we u één of meer (digitale) foto’s te maken van het probleem en deze naar ons op te sturen. Na overleg met de fabrikant zullen wij een voorstel doen om e.e.a. netjes op te lossen. Het kan zijn dat wij u vragen het artikel alsnog naar ons op te sturen voor onderzoek. De verzendkosten krijgt u dan vergoed.

Vegetarisch honden- en kattenvoer

Is het niet onnatuurlijk voor een kat om vegetarisch te eten?
Ja, een kat in de natuur eet vogeltjes, muizen, mollen, konijnen en ratten. Samen met gras en andere planten vormen zij de ingrediënten van een natuurlijke voeding van katten. In die zin is geen enkel regulier kattenvoer (vegetarisch of niet) natuurlijk.

Bij u thuis zal de kat vooral harde brokjes krijgen. Dit is immers wat de dierenarts meestal zal aanraden. Voor katten is het vooral belangrijk dat het eten voldoende vitaminen, mineralen en andere belangrijke onderdelen, zoals taurine, bevat. Daarnaast moet het natuurlijk lekker zijn.

Wanneer u de ingrediënten van een gemiddeld pak kattenbrokjes bekijkt, dan zult u zien dat vlees maar een zeer beperkt deel uitmaakt van de ingrediënten. Het belangrijkste deel wordt ook in reguliere brokjes gevormd door tarwe, rijst, maïs of soja producten. Is het dan heel gek om ook dat laatste beetje vlees er uit te nemen, als het de kat toch niets uitmaakt? Het voer dat wij verkopen smaakt namelijk prima en bevat alle ingrediënten die uw kat nodig heeft.

Wist u trouwens dat er 40 / 50 jaar geleden nog maar weinig katten speciaal kattenvoer kregen? Katten aten toen vaak met de pot mee. Mensen aten over het algemeen ook maar één keer in de week vlees en u zal begrijpen dat daar niks voor de katten van overbleef, behalve misschien afgekloven botjes.

Als het voor de kat niets uitmaakt, geeft het dan niet een veel beter gevoel om een vegetarisch en diervriendelijk kattenvoer te geven? Wij vinden van wel.

Alles wat uw kat nodig heeft zit in de producten van Ami en Benevo. De taurine (het bestanddeel van vlees dat katten nodig hebben) is kunstmatig, maar nog steeds zijn de brokken een stuk natuurlijker dan reguliere voeding! Ze worden namelijk geproduceerd zonder allerlei (kleur- en geur-) stoffen, die ze níet nodig hebben.
Vinden katten het vegetarisch voer lekker?
Het mag duidelijk zijn dat katten kieskeurig zijn. Dus niet iedere kat zal voer van Ami en Benevo lekker vinden. We hebben overigens een 'enquête' gehouden onder verschillende poezen en ze vonden het allemaal lekker! Wilt u het uitproberen? In de webshop vindt u proefverpakkingen van Ami en Benevo.
Wordt er op dieren getest voor het vegetarisch honden- en kattenvoer?
In tegenstelling tot veel reguliere merken honden- en kattenvoer laten Ami, Benevo en Vegepet géén dierproeven uitvoeren voor hun producten. Dit druist immers volledig in tegen de doelstellingen van deze merken: een diervriendelijk voer maken.

Op de website van Benevo kunt u lezen:
"None of our product are tested on animals, and contain no meat or slaughterhouse by-products."

Op de Engelstalige Ami website vindt u deze tekst:
"AMÍ s.r.l. does not conduct its own, nor commission any thrid parties to conduct experiments on animals or vivisection. Additionally, AMÍ s.r.l. undertakes that in the future it will not carry out experiments and/or vivisection nor commision any third parties to do so."